vrijdag 15 januari 2010

Controle (3):

Afgelopen dinsdag moest ik weer naar het ziekenhuis van Vichy voor de controle van de zevende maand, ditmaal bij de gynaecoloog.
Een alleraardigste man van een jaar of 55 met Arabisch bloed. (ik denk een halfbloed Algarijn)
Alles was weer helemaal goed. De uitslag van de suikertest van vorige week was ook prima, dus daar hoeven we ons niet druk om te maken.
Ik kreeg een verwijsbrief mee voor de anesthesist die me alles gaat uitleggen over "de ruggeprik" en zodat ze kunnen zorgen dat ze rond de datum van bevallen het juiste bloed (met de irreguliere waarde Anti-Kell) op voorraad hebben, voor "je weet maar nooit".
Wel, DE ruggeprik. In principe kun je in Frankrijk dus bevallen onder het genot van een ruggeprik, de keus is volledig aan mij, in dit geval. Wat het precies inhoudt, of je überhaubt nog iets voelt etc. weet ik dus niet, dat gaat de anesthesist me allemaal uitleggen. Daar had de vriendelijke dokter allemaal geen tijd voor, zijn tijd is kostbaar (lees: duur)!!!
Aan andere vormen van pijnstilling doen ze niet. Het geweldige pethidine prikje (ik was kompleet van de wereld en zo high als konijn) dat ik bij de bevalling van Xenya kreeg kan ik dus wel vergeten :(
Inmiddels heb ik een beetje op het net gespeurd en gelezen dat er twee verschillende soorten ruggeprikken bestaan. Eén waarbij je echt niets meer voelt en kan, maar ook één waarbij je nog je spieren kunt gebruiken en soms zelfs nog kunt lopen. Dat eerste lijkt me bij een bevalling wel handig, ik neem aan dat Jetje er niet helemaal uit zichzelf uit komt ploppen :) en toch wel wat spierkracht van mij nodig heeft bij dit klusje.
Op mijn vraag hoe het zit met opwekken, inleiden etc. kreeg ik een negatief antwoord. Aangezien ik al eens een keizersnede heb gehad, zal Jetje niet voortijdig opgeroepen worden. Ik had het wel leuk gevonden om met 38 weken ofzo te bevallen. Maar helaas, dat is dus uitgesloten. Ik zal rustig moeten wachten tot ze zich aandient. In Frankrijk grijpen ze wel eerder in, mocht ik overtijd raken. Waar in NL de grens op 42,5 weken ligt, ligt de grens in Frankrijk op 41 weken. Ik ga er dus vanuit dat ik in ieder geval rond 21 maart in het kraambed lig, mét een blozende baby!!! Nu op naar de volgende afspraak: volgende week de 32 weken echo!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten