donderdag 3 september 2009

12 weken echo

Gisteren de 12 weken echo gehad!
We hadden om 14h00 een afspraak en waren keurig op tijd. Er werd een dossier opgemaakt door een secrataresse en ik moest papieren ondertekenen waarmee ik verklaarde op de hoogte te zijn van het feit dat de uitslag van deze echo en navolgende echo's geen garantie is op een gezond kind.
Soms lijkt het hier wel Amerika! (en niet alleen op medisch gebied) Alle verantwoordelijkheid wordt zoveel mogelijk afgeschoven en als er iets aan de hand is dreigt men meteen met een rechtzaak, maar dit terzijde.
Via de ziektekosten verzekering had ik ook al een heel boekwerk opgestuurd gekregen met formulieren en stickers voor allerlei onderzoeken en periodes, dus ik kan nu bijna een apart bureautje beginnen om dit allemaal bij te houden en op te bergen. Voor de zekerheid neem ik alle paperassen ook maar steeds mee als ik iets medisch ga doen, dus een aktetas is binnenkort ook geen overbodige luxe :) want m'n handtas kan dit volume niet meer aan!!!
Wel, terug naar het hôpital: De dokter liet even op zich wachten, want er was een spoedgeval tussendoor gekomen, maar voor 3-en waren we eindelijk aan de beurt.
De echo heeft in totaal een minuut of 10 in beslag genomen en de resultaten waren allemaal goed. De foetus is 6,5 cm groot en heeft een harslag van 152 slagen per minuut. Twee armpjes, twee beentjes, voetjes van 11,4 mm en alles beweegt. De rugwervels en ook het hoofdje zijn goed gesloten. De nekplooimeting was ook volgens de norm, dus om de kans op Down-syndroom te bepalen, hoef ik nu alleen nog maar een bloedonderzoek te laten doen over een kleine 3 weken. De uitslag van het bloed, mijn leeftijd en het resultaat van de nekplooimeting zullen dan het kans percentage bepalen.
Ook is gisteren de exacte leeftijd van de foetus bepaald en die blijkt twee dagen ouder te zijn als waar we vanuit waren gegaan. De uitgerekende datum is nu dan ook vastgesteld op 12 maart.
Toen we klaar waren en alle papieren en statistieken waren ingevuld, kreeg ik het hele dossier, inclusief de echo foto's mee naar huis. Weer een map erbij dus op de stapel!
De volgende officiële echo in het ziekenhuis staat gepland voor 6 november, dan kunnen ze ook zien of het een jongetje of meisje is. 24 september moet ik weer naar mijn eigen gynaecologe.
De uitslag van het nadere bloedonderzoek vanwege de Kell-waarde is ook binnen. Ik moet nog wachten op een officiële uitleg van de gynaecologe, maar op het laboratorium formulier staat aangegeven dat de waarde gering is maar wel in de gaten gehouden moet worden. Vanaf 20 weken moet er elke 15 dagen bloedonderzoek worden gedaan. (zie ook de uitleg onderaan DIT bericht)
Verder gaat alles goed. Geen bekkenproblemen, maar nog steeds misselijk. Overdag gaat het beter, maar 's avonds, voor, tijdens en na het eten, is het een drama. Het heeft één voordeel: ik ben 3 kilo afgevallen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten