woensdag 6 januari 2010

Controle (2):

Half december was het weer zover: op controle bij de sage-femme in het ziekenhuis.
Bloeddruk was ietwat laag: 105/80, hartje klopte goed, gewicht was goed, plasje was goed en tijdens het toucheren bleek dat ik nog geen ontsluiting had :)
Ik had de laatste tijd wat last gehad van harde buiken enzo, dus ze wilde even het zekeren voor het onzekere nemen om er zeker van te zijn dat Jetje nog goed opgesloten zat.
Aangezien ik inmiddels wel wat kwaaltjes krijg/heb kwam ook het recepten blok tevoorschijn.
Pijn in je rug en bekken??? Doosje pillen. Suiker prikken??? Zakje met 75 gram glucose. Brandend maagzuur??? Zakjes vloeibaar spul om op te slurpen. En om het lijsteje kompleet te maken: Aambeien??? Zetpillen en zalf.
Zo, ik kan mijn eigen apotheekje weer openstellen, want samen met alles wat ik al in huis had, kan ik wel weer een tijdje voort en de rest van de familie kan mee profiteren. Bovendien wordt alles vergoed door de Secu en de aanvullende ziektekosten verzekering, dus ik doe gewoon lekker mee met alle Fransen, want" ik heb er recht op"!!!
De irregulaire antistof Kell kwam ook ter sprake. In eerste instantie vond deze SF dat ik daar niet meer op gecontroleerd hoefde te worden, omdat het de vorige keer negatief was (op zich een goed bericht!!!). Na overleg met een arts werd er toch, voor de zekerheid, nog één keer een recept voor uitgeschreven om dit te laten testen. Als het dan nog steeds negatief zou zijn, dan hoefde ik niet meer elke 15 dagen getest te worden. (Een week later bleek dat het toch weer positief was, dus we gaan gewoon door met elke 15 dagen prikken,…)
Er lag ook een foldertje van de Mexicaanse Griep op het bureau van de SF. Ik las het terwijl zij de recepten uitschreef. Ze vroeg me of ik me al had laten inenten. “Nee hoor, ik heb nog steeds geen oproep gehad en als ik die wel krijg ben ik niet van plan te gaan.”
Oh, maar je kan ook naar één van de prikcentra in Vichy hoor, zonder oproepkaart. “Hmm, hoeveel zwangere vrouwen laten zich eigenlijk inenten???” Tja, ze moest toegeven dat dat er dus niet zoveel zijn.
Nog even door over de gripe: Wat ik wel heel vervelend vind, is dat de kraamafdeling tijdens de griep zo goed als gesloten is voor bezoek. Je mag tijdens je kraamperiode (5 dagen verplicht in het ziekenhuis) maar door één persoon bezocht worden. En niet één persoon per keer, nee, tijdens de periode van 5 dagen moet het telkens dezelfde persoon zijn!!! Hopen dus maar dat de griep over is tegen de tijd dat ik daar lig.
Dit was de laatste keer bij de SF. De volgende afspraken die ik heb zijn allemaal bij dezelfde gynaecoloog. Ook de 32-weken echo staat gepland, ben zeer benieuwd of ze me dan al wat meer over Jetje kunnen vertellen in de zin van lengte, gewicht, wel of niet op schema etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten